Европейският съвет за транспортна безопасност (ETSC) призовава за възобновяване на действията и набелязване на конкретни цели за защита на децата участници в движението по пътищата, тъй като от последния му доклад е видно, че повече от 6 000 деца на възраст до 14 години са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз в периода 2011–2020 г.
Като част от близо 40 препоръки към националните правителства и ЕС, ETSC призовава за безопасни велосипедни и пешеходни маршрути до училищата. Според новото проучване само седем страни в Европа съобщават, че са определили задължителни по-ниски ограничения на скоростта около училищата. От ETSC заявяват, че пътищата около детските заведения и в градските райони с много велосипедисти и пешеходци трябва да бъдат проектирани за движение с 30 км/ч и малък обем трафик. Ограничението на скоростта по подразбиране по тези пътища следва да бъде 30 км/ч дори когато тези критерии за проектиране все още не са постигнати и ETSC призовава ЕС да направи това официална препоръка.
Въпреки значителния напредък в безопасността на автомобилите през последните години, при почти половината от смъртните случаи сред деца по пътищата става дума за деца, пътуващи в автомобили. Наличните данни за правилното използване на детски столчета в автомобилите в целия ЕС са ограничени, но проучванията показват, че неправилното използване продължава да бъде значителен проблем. От 1 септември 2024 г. на пазара в рамките на ЕС могат да се продават само детски столчета, отговарящи на нов стандарт – UN ‘R129’. Тези столчета са с по-безопасен дизайн и могат да бъдат оборудвани единствено със система ISOFIX, което намалява рисковете от неправилно монтиране. Осигуряването на точки за закрепване ISOFIX е задължително за новите автомобили в ЕС от 2014 г. насам. От ETSC заявяват, че по-безопасните столчета, обратно на посоката на движение, трябва да бъдат задължителни, доколкото е възможно, за предпочитане до навършване на четири години. Детските столчета също така следва да подлежат на намалени ставки на ДДС.
Като се има предвид, че Европейският съюз ще преразгледа правилата относно свидетелствата за управление на МПС тази година, ETSC също така призовава за задължителни теоретични и практически обучения, както и практически изпит за придобиване на свидетелство за управление категория АМ (мотопед). ETSC също така предупреждава, че 16 европейски държави позволяват на деца на възраст 14 или 15 години да карат мотопед въпреки препоръчителната минимална възраст в ЕС от 16 години. 20% от смъртните случаи сред деца над 14-годишна възраст са мотопедисти, повечето от които са момчета. Според ETSC минималната препоръчителна за ЕС възраст от 16 години за самостоятелно шофиране на автомобил не трябва да се намалява.
Авторите на проучването също така намират големи разлики между отделните държави по отношение на безопасността на децата. Детската смъртност по пътищата в Румъния е десет пъти по-висока, отколкото в Норвегия, Кипър и Швеция. Там, където детската смъртност по пътищата е относително ниска, смъртността по пътищата за останалата част от населението също е относително ниска и обратно. Когато това не е така, може да се дължи отчасти на факта, че в тези държави децата обикновено биват карани с кола до училище и други дейности, вместо да им се позволява да пътуват сами с велосипед или пеша.
Антонио Авенозо, изпълнителен директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта, коментира:
„Загубата на дете в пътен инцидент е трагедия, която никое семейство не бива да преживява. Въпреки че в някои части на Европа броят на смъртните случаи сред деца по пътищата е нула, предстои да се извърви дълъг път.“
„Много от ползите за безопасността през последните години са постигнати чрез по-безопасни автомобили, но постигането на безопасност на децата чрез затварянето им в метални клетки е пирова победа. Ако искаме здрави и активни деца, които да станат здрави и активни възрастни, трябва да мислим по различен начин.“
„Осигуряването на безопасни за децата градове започва с прости неща, като например по-ниска скорост и улици около училищата. Но ако наистина искаме да намалим трагедията, предизвикана от стотиците смъртни случаи на деца всяка година, трябва също да препроектираме нашите градски пространства, за да отделим децата от бързо движещите се превозни средства и да им дадем място за игра и движение.“
Пълният доклад „Намаляване на смъртните случаи сред деца по европейските пътища“, публикуван като част от програмата на ETSC „Индекс за ефективност на пътната безопасност“, може да бъде изтеглен от уебсайта на ETSC на адрес www.etsc.eu/pinflash43