С над 50% е намалял броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия в градовете през 2020 г., въпреки че трафикът се е увеличил. Това съобщи Малина Крумова, председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) в сутрешния блок на БТВ. Тя посочи, че по данни на Столична община интензивността на трафика по натоварените кръстовища в София през втората половина на изминалата година е отбелязал ръст от 20%.
„Данните за пътния травматизъм в градовете показват, че не само Ковид-19 е причина за значителния спад, който се отчита през 2020 г.“, подчерта Малина Крумова. По думите ѝ в условия на пандемия много хора предпочитат да пътуват със собствените си автомобили за сметка на градския транспорт, което води до увеличение на трафика в градовете. Оптимистична тенденция е, че на този фон намалява и броят на загиналите пешеходци при ПТП с близо 45%. Значителен спад отбелязват и двете области с най-интензивно движение – София и Пловдив, съответно с 53% и 39%.
При съпоставка на данните от 1990 г. до днес се отчита намаление от 4 пъти на броя на загиналите при ПТП, въпреки че тогава трафикът и броят превозни средства са били в пъти по-малко. България изпълнява и заложената цел за намаляване броя на тежко ранените при ПТП за десетилетието, стана ясно от представената информация. За периода 2010 – 2020 г. страната ни е постигнала намаление от 36% на тежко ранените и над 40% на загиналите при катастрофи. „Тези данни не са повод за радост или успокоение. Страната ни тръгва от много високи стойности на пътния травматизъм и пред нас има още много работа, за да постигнем устойчивост на резултатите“, подчерта Малина Крумова.
За 2019 г. са установени 60 участъка с концентрация на ПТП, а в момента е в ход анализът за изминалата година по направления. „Съвместно с Агенция „Пътна инфраструктура“ са направени инспекции на всички тези участъци и са предприети действия за повишаване на пътната безопасност“, обясни председателят на ДАБДП. По информация от АПИ над 147,5 млн. лв. от бюджета са инвестирани през 2020 г. в безопасността по републиканските пътища. В тази сума са включени средствата за нови ограничителни системи, пътни знаци и маркировка. Осигуреното финансиране е четири пъти повече в сравнение с 2019 г. и над 6 пъти повече спрямо 2018 г.
Предстои създаването на е-платформа, през която хората да могат да подават сигнали при нередности на пътя, съобщи Малина Крумова. Това е залегнало в предложенията за промени в Закона за пътищата, които са подготвени съвместно с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и предстои да бъдат разгледани в НС. Очаква се платформата да бъде разработена в рамките на 2 години от влизане в сила на закона, а в нея ще бъдат включени всички стопани на пътища, които ще бъдат задължени след подаване на сигнал да дадат информация на подателя какви мерки са предприети за отстраняване на проблема.