Нов доклад, публикуван от Европейския съвет за транспортна безопасност (ЕСТБ), призовава за разработването на задължителни технически изисквания за всички електронни тротинетки, продавани в Европейския съюз, за да се замени настоящото разнообразие от национални изисквания и доброволни стандарти. Според ЕСТБ стандартите следва да включват ограничение на скоростта от 20 км/ч, както и изисквания за стабилност, спиране и максимално ускорение.
Изследователите препоръчват националните правителства да определят минимална възраст от 16 години за водачи на електрически тротинетки, изискване за задължителни каски, както и забрана за шофиране след употреба на алкохол или наркотични вещества, или качване на пътници.
Джени Карсън, съавтор на доклада, отбелязва:
„Електронните тротинетки вече са утвърден и популярен начин за придвижване в градските райони в ЕС. Те обаче са свързани и с известна степен на риск, който трябва да бъде разгледан по-ефективно, отколкото досега. С правилното съчетаване на по-безопасна градска среда за движение, по-безопасни превозни средства и по-безопасно поведение на водачите можем да гарантираме, че пътищата са по-безопасни за водачите на електрически тротинетки, както и за велосипедистите и пешеходците.“
Според националните данни от европейските държави изследователите са установили 119 смъртни случая по пътищата през 2022 г. в катастрофи, включващи „моторизирани средства за микромобилност“ – категория лични леки електрически превозни средства, в която преобладават електрическите тротинетки, но която включва и по-рядко използвани превозни средства, като например електрически едноколесни превозни средства. Въпреки че тази цифра се е увеличила в сравнение с предходните години, това може да се дължи на увеличения брой водачи на електрически тротинетки. Изследователите призовават за повече данни относно използването на електрическите тротинетки, за да се разберат по-добре нивата на риск, които според някои предишни анализи са по-високи, отколкото при велосипедното движение.
Много от произшествията и нараняванията, свързани с електрическите тротинетки, засягат само водача, но не и останалите участници в движението. В такива случаи на местопроизшествието може и да не се извика полиция, което води до възможността произшествието да не е включено в националните данни. Необходими са още усилия на национално равнище за свързване на данните от болниците с полицейските регистри, за да се получи по-пълна представа за процента на нараняванията.
Докладваните смъртни случаи с електрически тротинетки често са свързани с алкохол, като ограничените налични данни показват, че между половината и две трети от загиналите са консумирали алкохол, преди да се качат на тротинетката. Мерките за противодействие срещу карането в нетрезво състояние следва да включват законови ограничения с подходящи равнища на правоприлагане. Във Финландия и Норвегия градските власти са изискали от доставчиците на споделени електрически тротинетки да ограничат скоростта през нощта или са забранили изцяло споделените електрически тротинетки през нощните часове – мерки, които са довели до намаляване на нараняванията.
Ограничаването на скоростта до 30 км/ч в градските райони са един от основните инструменти, които градовете могат да използват за намаляване на рисковете за ползвателите на електрически тротинетки в градските райони. Вероятността водачите на леки автомобили, микробуси и камиони, пътуващи с 30 км/ч или по-малко, да отнемат живота на уязвими участници в движението, като например водачи на електрически тротинетки, пешеходци и велосипедисти, е много по-малка.
За електрическите тротинетки се прилагат някои от съществуващите регламенти на ЕС за безопасност на продуктите, например нормите за машините и батериите, но няма задължителен единен стандарт за електрическите тротинетки, който да обхваща фактори като стабилност, максимална скорост и спирачна ефективност. При липсата на регламент на ЕС няколко държави-членки на ЕС, включително Германия и Испания, са разработили свои собствени национални стандарти за превозните средства. ЕСТБ препоръчва на ЕС да разработи единен набор от задължителни технически изисквания, включително задължително фабрично ограничение на максималната скорост от 20 км/ч. В единадесет европейски държави вече има изискване на национално равнище за максимална скорост от 20 км/ч за електрическите тротинетки.
Според ЕСТБ в новите стандарти следва също така да има изискване за минимално равнище на спирачна ефективност, ограничение на максималното ускорение, предни и задни спирачки, звуково предупредително устройство (например звънец), както и предни и задни светлини.
ЕС има задължителни стандарти за безопасност за нови автомобили, микробуси и камиони, които включват монтирането на автоматизирани системи за аварийно спиране, които могат да спомогнат за предотвратяването на катастрофи с пешеходци и велосипедисти. Понастоящем обаче няма изискване тези системи да разпознават водачите на електрически тротинетки. ЕСТБ посочва, че стандартът трябва да бъде актуализиран скоро, тъй като са необходими години, за да достигнат новите технологии за безопасност до повечето превозни средства по пътищата.