Държавната агенция предлага забрана на изпреварването в Кресненското дефиле
Разработваме интерактивна карта с информация за всички участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия в България, защото е важно хората да имат повече информация и да преминават с повишено внимание през тях. Това каза председателят на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова по време на откриване на международна кръгла маса в София. Събитието се организира по повод Деня на безопасността на движението по пътищата – 29 юни и в него участие взеха министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, министърът на вътрешните работи Младен Маринов, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов и др.
„Съвместно с Агенция „Пътна инфраструктура“ направихме преглед на всички участъци с концентрация на ПТП. Обследвани са близо 80 пътни отсечки и в момента се подготвят препоръки за тяхното допълнително обезопасяване“, съобщи Малина Крумова. По думите ѝ следващата стъпка е да се набележат мерките – за промяна на организацията на движение и за обезопасяване на всички критични точки, характеризиращи се с концентрация на ПТП, както и да се създаде ефективен мониторинг на изпълнението им.
„Има мерки, които можем веднага да предприемем. Конкретен пример е Кресненското дефиле, където за последните 8 г. са станали 525 тежки инциденти, а основна причина са рискови изпреварвания. Затова ние сме дали конкретно предложение за организация на движението в този участък с пълна забрана на изпреварването в него“, обясни председателят на държавната агенция. Отсечката е с дължина от 16 км, стана ясно от нейното изказване. „Още по-важно е да направим цялостна категоризация на безопасността на пътищата, нещо по-което вече работим съвместно с АПИ и на базата на идентифицираните дефицити, да се изготви програма за повишаване на безопасността – превантивно преди да станат участъци с концентрация“, каза още Малина Крумова.
Основен приоритет за Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ е да продължим да повишаваме безопасността по пътищата в страната, подчерта министър Аврамова. По думите ѝ 119 км нова пътна инфраструктура е в процес на израждане, а 824 км републикански пътища се рехабилитират. Сериозни средства се инвестират за модернизиране и за изграждане на нова инфраструктура, в това число и на нови системи на безопасност на тях, стана ясно от нейните думи.
През миналата година в България са станали 6684 тежки пътно-транспортни произшествия. При тях са загинали 611 човека, а над 8 хил. са били ранени, съобщи министър Младен Маринов. „Предстои ни много работа, в пъти сме завишили контрола“, подчерта той и допълни, че са наложени над 1,3 млн. санкции. Той акцентира и на важността от създаването на Национален координационен център за безопасно движение на пътищата за подобряване на времето за реакция и по-голяма ефективност при съвместната работа на институциите.
За да постигнем напредък в пътната безопасност е необходимо автомобилите да са технически изправни и надеждни, инфраструктурата да е безопасна и щадяща, а водачите да са подготвени и дисциплинирани. По тези политики работим с всички колеги от отговорните министерства, подчерта заместник-министър Ангел Попов.
Международната кръгла маса „Ефективни модели и инструменти за повишаване на безопасността на транспортната система“ се провежда в Деня на безопасността на движението по пътищата – 29 юни. Участие в нея взимат експерти от водещи международни организации в областта на пътната безопасност, сред които на Конфедерация на пътните администрации в Европа (CEDR), Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC), Белгийския съвет за пътна безопасност (VIAS Institute) и др. Основни теми в експертната част на събитието са: практиката на европейските пътни администрации за прилагане на инструменти за превенция и повишаване на безопасността на инфраструктурата; механизмите за подобряване на взаимодействието на човека с инфраструктурата; българският и чуждият опит при провеждането на инспекции по пътна безопасност. Обсъдени бяха и новите изисквания на Директива 2008/96 за повишаване на пътната безопасност, както и иновативни начини за финансиране на пътната инфраструктура.
Презентациите представени по време на международната кръгла маса са публикувани по реда на тяхното изнасяне в рамките на програмата:
1. Подходът „Безопасни системи“, Graziella Jost, ETSC
Подходът „Безопасни системи“
2. Практика на Европейските пътни администрации за прилагането на инструменти за превенция, Herman Moning, CEDR
3. Споделен опит от Швейцария: Организация и структура по провеждането на инспекции по пътна безопасност, Stevan Skeledzic
Споделен опит от Швейцария
4. Инструменти за проверка на пътната инфраструктура по отношение на безопасността, Диана Русинова, ИПБ
5. Предложения за нормативни промени, свързани с подобряване на безопасността на движението по пътищата, Агенция пътна инфраструктура
6. Взаймодействие на човека с транспортната система – как средата предотвратява грешки, Marc Broeckaert, VIAS Institute
Взаймодействие на човека с транспортната система
7. Иновативни начин за финансиране на транспортната система, Pedro Neves, UNECE