64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от агресивни действия. Това показват данните на Вторият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране). Данните бяха официално представени днес, а в събитието участие взеха Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, комисар Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, главен инспектор Мария Ботева, ГДНП Пътна полиция и Малина Крумова, председател на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”;
Изследването обобщава в задълбочен анализ поведението на шофьорите на леки и лекотоварни автомобили, камиони и автобуси, които в България са общо около 3,5 млн. души. Данните показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори. Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
„Данните от изследването са много полезни за нас, защото всички институции трябва да планираме комплексни мерки във всички области свързани с пътната безопасност“, подчерта Малина Крумова, председател на ДА „Безопасност на движението по пътищата“. По думите ѝ скоростта често е причина за настъпване на ПТП и увеличава в пъти последствията от тях, но не само в тази посока трябва да бъдат съсредоточавани усилия. „Именно по тази предлагаме комплексното изследване на тежките инциденти, за да разберем какви са факторите, довели до тях“, подчерта още Малина Крумова. „Тези фактори, ще ни помогнат да определим инструменти, чрез които да компенсираме грешките на водачите и да предотвратим тежките последствия от тях.“ Според нея от инфраструктурна гледна точка едно от доказаните работещи решения е разделянето на насрещните потоци на движение, чрез което се предотвратяват челни сблъсъци.
Всички участници в дискусията се обединиха около основното заключение в доклада, че мерките за пътна безопасност имат резултат, когато институциите и водачите имат общо разбиране за проблема и се търсят начини за координиране помежду им.
Организатор на изследването е компанията SDI, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli.
На сайта на проекта (www.sdindex.bg) все още е активен въпросникът и всеки, който желае, може да изчисли собствения си Индекс за безопасно шофиране и да сравни себе си с останалите водачи на пътя.