Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, съвместно със Съюза на българските автомобилисти проведоха анкета сред участниците в инициативата „Най-добър млад шофьор на България“.
През първия етап на кампанията всички желаещи да се включат в надпреварата трябваше да решат онлайн тест, който се доближава до листовките на шофьорските курсове. Като част от него бяха включени няколко анкетни въпроса, които да тестват мнението на младите водачи и личния им опит. Най-голяма част от тях са жители на София – град, но сред тях има представители на всички области.
|
В анкетата се включиха 2600 млади водача, на възраст между 18-27 години с придобита книжка до преди 5 години. Близо половината от тях бяха на възраст между 18 и 20 години и със стаж зад волана от 1 година.
|
Оказва се, че близо половината от тях през първите месеци след като са придобили право да управляват МПС до тях е имало друго лице с по-голям опит, а 85% от тях биха препоръчали на техен близък, който от скоро има книжка, да управлява МПС с придружител.
От анкетата се виждат притеснителните данни, като фактът, че 24% от взелите в проучването участие са придобили основните си умения зад волана още преди да започнат шофьорския си курс. Много отчетливо се наблюдава тази тенденция при хората от малките населени места – повече от половината от тях или 56% са признали, че са шофирали преди да вземат книжка и дори оценяват, че именно така са се научили.
Въпроси повдига и фактът, че близо 40% от анкетираните млади водачи посочват, че основните си умения са придобили след шофьорския си курс. Това рязко констатира с факта, че 60% от тях оценяват изцяло положително шофьорския си курс. Все пак трябва да се отбележи, че 33% от анкетираните млади водачи посочват, че основните си умения са придобили от шофьорския си курс.
|
Анкетираните най-често са били обучавани да шофират в интензивно градско движение и да паркират самостоятелно, но много по-рядко да шофират на скоростни пътища и/или автомагистрали, както и при намалена видимост.
Във въпросника бе включена и темата дали младите водачи сами или семейството им е закупило автомобил за тях, когато са взели книжка или управляват семейното МПС или друго. Организаторите направиха това с оглед дискусионната мярка – дали да се въведе ограничение в мощността на автомобилите за младите водачи. Оказа се, че повече от половината или близо 55% от анкетираните са закупили или родителите им са закупили за тях собствен автомобил.
|