На 09.12.2024 г. се проведе дискусия на тема „Пътят към безопасността – борбата срещу шофирането в нетрезво състояние и отнемането на превозни средства“, организирана от сдружение „Ангели на пътя“ и Европейския център за транспортни политики. Основната цел на срещата бе борбата с нарушенията на пътя от пияни и дрогирани водачи чрез ефективни мерки и санкции, и законови промени.
Участие в кръглата маса взеха представители от редица институции – Прокуратура на Република България, Национална следствена служба, депутати в сегашното Народно събрание, Министерство на вътрешните работи, Министерство на правосъдието, Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, представители на университети, адвокати, експерти и други.
„Нашата цел беше да постигнем широк обществен дебат по една от най-коментираните мерки и промени – отнемането на автомобили от заловените да шофират след употреба на алкохол или упойващи вещества. Опитахме се да съберем представители от различни области“, коментира организаторът на събитието Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики.
Председателят на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ г-жа Малина Крумова насочи вниманието към необходимостта от промяна на отношението и търпимостта на обществото спрямо нарушителите на пътя. „Агенцията работи в няколко основни направления, свързани с промените в Закона за движението по пътищата и санкциите за водачи, които управляват МПС след употреба на алкохол и наркотични вещества“, каза Малина Крумова.
Предложенията, които ДАБДП има по отношение на нарушителите, са в посока на:
- Регламентиране на съпричастност на лица, които съзнателно се возят в автомобил, управляван от водач, употребил алкохол и/или наркотични вещества;
- По-строги наказания за водача при извършване на нарушения в присъствието на деца – не само защото така водачът поставя в опасност детето, но и защото дава лош пример;
- Въвеждане на мерки, чрез които да се възпира популяризирането в медиите и социалните мрежи на лошия пример.
Безопасността на пътя е човешко право и следва да бъде обществена ценност, но тя не се възприема така. Има непопулярни мерки, на които много хора се противят, защото живеят с усещането, „че това не може да се случи на тях“. Позволяваме си да извършваме нарушения, защото не си даваме сметка за последствията, но също така и защото никой от обкръжението ни не отбелязва това като неправилно. Не само това, ами и често дори ставаме „популярни“. Само ако създадем широка обществена нетърпимост към нарушенията можем да постигнем среда, в която мерките, сега възприемани като ограничаване на свободи, ще бъдат разбрани като такива, насочени към защита на права, и по-точно правото на свобода и безопасност.