Анализът на предварителните данни за пътния травматизъм през 2019 г. показва, че средно всеки четвърти загинал на пътя е бил пешеходец. Това стана ясно на брифинг в Главната дирекция „Национална полиция“. На него присъстваха инспекторите от отдел „Пътна полиция“ Мария Ангелова и Петър Соколов, както и Росен Рапчев, експерт в Държавна агенция „Безопасност на движение по пътищата“. На него бе обявено, че от днес до 31 януари в страната се провежда специализирана полицейска операция, насочена към спазването на правилата за движение по пътищата от пешеходците.
Целта на операцията е намаляване на травматизма сред самите пешеходци, които са сред най-уязвимите групи участници в движението по пътищата, поясни инспектор Петър Соколов от Пътна полиция. Според обобщени данни на ГДНП, представени от инспектор Мария Ангелова, през 2019 г. са настъпили 1739 тежки транспортни произшествия с пострадали пешеходци.
„През изминалата година нямаме загинал пешеходец само на територията на Област Смолян, което показва, че това е проблем с национално значение“, подчерта Росен Рапчев от ДАБДП. По думите му броят на загиналите и ранени пешеходци расте от октомври до януари, като това може да се отчете с увеличаване на тъмната част на денонощието, когато пешеходците стават много по-малко видими за водачите на превозни средства. Най-уязвимите групи са хората над 65 годишна възраст и децата.
„При произшествия с деца се откроява особено уязвима групата загинали и пострадали от 10 до 17 години – възрастта, на която често те тръгват самостоятелно на училище и предприемат повече индивидуални действия без възрастен до тях“, посочи още Росен Рапчев. Той призова родителите да поставят светлоотразителен елемент на дрехата или раницата на тяхното дете. Според него дори дребен елемент може да го направи много по-видимо за превозното средство.
Друга уязвима група участници в движението са възрастните пешеходци. От една страна те често са по-бавно подвижни и понякога надценяват собствените си възможности да пресекат бързо пътното платно. Те са изключително уязвими, дори при сравнително леки удари със значително по-ниска скорост, стана ясно от неговите думи. Данните показват и увеличение на загиналите пешеходци в работоспособна възраст. „Това вероятно се дължи на забързаното ежедневие, желанието да бъдем информирани постоянно, чрез електронните ни устройства, като това сякаш намалява чувството за самосъхранение и ни кара да поставяме собствения си живот в риск. Затова се надявам с днешния брифинг и с повече говорене по темата да засилим вниманието на цялото общество“, каза още Росен Рапчев.
Сред акцентите на брифинга бе и отвличането на вниманието, когато сме на пътя. През 2019 г. ДАБДП реализира информационна кампания под надслов „Пиши, когато стигнеш“, насочена към превенция използване на телефон при шофиране. Не по-малка е опасността, когато пешеходец излиза на пътното платно и вместо да се огледа е съсредоточил вниманието си в мобилния телефон. Все повече млади хора се движат със слушалки – те трябва да са с още по-засилено внимание, когато пресичат, защото на практика едно от сетивата им е блокирано, посъветваха още експертите.